Uitdaging
Door de invoering van de nieuwe Netcode stonden netbeheerders onder druk om aansluitingen binnen strikte termijnen uit te voeren (12, 18 of 52 weken). De bestaande werkwijzen bleken niet toereikend, wat leidde tot risico op claims, juridische conflicten en reputatieschade. De uitdaging lag in het balanceren van compliance met klantgerichtheid, in een context van netcongestie en beperkte capaciteit.
Implementatie
ZICHT ontwikkelde een breed gedragen aanpak, startend met een impactanalyse over de hele E2E-keten. Dit bracht operationele en strategische knelpunten aan het licht. Er werden verschillende scenario’s opgesteld om keuzes inzichtelijk te maken, gevolgd door het opzetten van een “to-be” proces dat gericht was op realistische klantafspraken. Implementatie werd begeleid met roadmaps, afstemming tussen afdelingen en borging in de operatie.
“”
Resultaat
Dankzij deze aanpak werd het aansluitproces structureel verbeterd. Klanten krijgen nu realistische en haalbare afspraken, waardoor het aantal claims en klachten daalde. De organisatie voldoet in grotere mate aan de aansluittermijnen, terwijl ook de klanttevredenheid is toegenomen. Er is meer grip op het proces en de organisatie is voorbereid op verdere groei en veranderende wetgeving dankzij een duurzame en gedragen werkwijze.