Uitdaging
Het energiebedrijf kampte met een groeiende werklast door toenemende klantvragen en beperkte personele capaciteit. De oplopende werkvoorraden zorgden voor langere wachttijden, toenemende fouten en dalende klanttevredenheid. De druk op medewerkers werd steeds groter, terwijl de behoefte aan slimme, schaalbare oplossingen toenam.
Implementatie
ZICHT identificeerde samen met het bedrijf welke repetitieve processen zich leenden voor automatisering via Robotic Process Automation (RPA). Er werd een heldere businesscase opgesteld en de geselecteerde processen werden in samenwerking met key-users geanalyseerd, gebouwd en getest. Naast de technische implementatie begeleidde ZICHT een opleidingstraject waarmee medewerkers zelf nieuwe automatiseringen kunnen ontwikkelen en beheren.
“”
Resultaat
Binnen vier weken draaiden de eerste RPA-processen. Dit leidde direct tot lagere werkvoorraden, minder fouten en een gezondere werkdruk. Medewerkers kregen ruimte voor complexere taken en ervoeren meer werkplezier. Door een daling in fouten en dus een hogere First Time Right, nam de klanttevredenheid aantoonbaar toe. Dankzij de kennisoverdracht is de organisatie nu in staat om zelf nieuwe automatiseringen door te voeren.