Uitdaging

Het energiebedrijf kampte met een groeiende werklast door toenemende klantvragen en beperkte personele capaciteit. De oplopende werkvoorraden zorgden voor langere wachttijden, toenemende fouten en dalende klanttevredenheid. De druk op medewerkers werd steeds groter, terwijl de behoefte aan slimme, schaalbare oplossingen toenam.

Implementatie

ZICHT identificeerde samen met het bedrijf welke repetitieve processen zich leenden voor automatisering via Robotic Process Automation (RPA). Er werd een heldere businesscase opgesteld en de geselecteerde processen werden in samenwerking met key-users geanalyseerd, gebouwd en getest. Naast de technische implementatie begeleidde ZICHT een opleidingstraject waarmee medewerkers zelf nieuwe automatiseringen kunnen ontwikkelen en beheren.

,

Resultaat

Binnen vier weken draaiden de eerste RPA-processen. Dit leidde direct tot lagere werkvoorraden, minder fouten en een gezondere werkdruk. Medewerkers kregen ruimte voor complexere taken en ervoeren meer werkplezier. Door een daling in fouten en dus een hogere First Time Right, nam de klanttevredenheid aantoonbaar toe. Dankzij de kennisoverdracht is de organisatie nu in staat om zelf nieuwe automatiseringen door te voeren.

Case
Slimmer werken in de energiesector met software-robots 

Hoe ZICHT met RPA de werkdruk verlaagde, fouten verminderde en klanttevredenheid verhoogde. 

Experts

Onze experts

Jesse Claessen

Jesse Claessen

Ivar Postma

Ivar Postma

Remco Timmermans

Remco Timmermans

Twan Vinke

Twan Vinke

Thijs van Hulst

Thijs van Hulst

Lise Adrichem

Lise Adrichem

Iris van Hoeve

Iris van Hoeve

Dion de Croon

Dion de Croon

Consultancy

Meer informatie of benieuwd wat ZICHT kan betekenen?